جبهه فرهنگی حجاب و عفاف

 رویدادهای خبری

رویدادهای خبری...

رویدادهای خبری
بادامچیان: طرح موضوع رفراندوم حجاب یک بازی سیاسی است

بررسی موضوعات سیاس ت­زده حوزه زنان در سال­های اخیر با دیدی انقلابی موضوع گفتگویی متفاوت با دکتر اسدالله بادامچیان سیاستمدار کهنه کار و انقلابی است، با او از هر دری سخن گفتیم و پشت پرده شبهاتی که در حوزه زنان مطرح است از قبیل کودک همسری، ازدواج دختر بدون اذن پدر، رفراندوم حجاب و... طی این گفتگوی صمیمانه بازشناسی شد که در این فرصت آن را می­خوانیم:

گفتگو: نفیسه زارعی

اخیرا در حوزه زنان موضوعاتی مطرح می­­شود که این امر را به نظر می­رساند که به نوعی قوانین دینی و اسلامی دست و پای افراد را بسته است و اکنون از طریق قانون­گذاری مدنی می­توان آن را گره­گشایی کرد یکی از این موضوعات مسئله ازدواج دختر بدون اذن پدر است نظرتان در اینباره چیست؟

در گذار جامعه شاه­سالار به جمهوری اسلامی و مردم سالاری دینی ما شاهد تغییر رویکردهای گوناگون به فرخور تغییر در نظام بودیم، موضوع ازدواج دختران بالغ و رشیده در فقه اسلامی با همین قید درج شده است. اصولا بلوغ در دین مبین اسلام سه گونه است، بلوغ عبادی که بین 9 تا 12 سال است و انجام فرائض و تمالیف دینی بر عهده فرد ملکف قرار می گیرد. نوع دیگر بلوغ، بلوغ جنسی است و مبنای آن بر اساس اجاد استعداد ازدواج در فرد است، این بلوغ در جوامع گوناگون بنا به شرایط اقلیمی و اجتماعی و... متغییر و متفاوت است، بلوغ مالی نوع دیگری از بلوغ است که فرد قادر به حفاظت از مال خود است، این مورد برای ایتام در قرآن با عنوان حتی بلغ اشده ذکر شده؛ یعنی زمانی که فرد بتواند مصلحت مالی خود را حفظ کند. برای اینکه ازدواج کند تحت تأثیر احساسات نباشد و همه مسائل زندگی را در نظر بگیرد ولایت پدر برای او درنظر گرفته شده است طبیعتا ولایت پدر در امر ازدواج مهم است اما پدر و مادر نمی­توانند در زمینه ازدواج در صورت رشیده بودن دختر مانع شوند این موارد در فقه اسلامی به خوبی تعیین تکلیف شده است. اکثر کسانی که این مسائل را مطراح می­کنندقصدی جز این ندارند که القا کنند علما، روحانیت و اسلام­گرایان مانع شده­اند این درحالی است که اسلام برای این موارد تدبیری شایسته کرده است. اسلام حساب شده و منظم این قضایا را بیان می­کند.

مسئله کودک همسری بر همین اساس چگونه قابل بررسی خواهد بود؟

مفهوم کودک همسری اصلا به چه معناست؟! اگر زنی استعداد ازدواج را دارد همانطور که در قانون مدنی ما آمده است به دادگاه مراجعه می­کند و بنا به تشخیص دادگاه صالح مشخص می­شود که این فرد می­تواند زندگی خود را اداره کند یا خیر. به چه حقی این افراد این موضوع را مطرح می­کنند، طبیعتا سن در این مسئله مطرح نیست؛ بلکه مسئله مهم استعداد ازدواج است، پشت پرده این قضیه مانند مسئله ورود زنان به ورزشگاه است، اکنون در موضوع ورود زنان به ورزشگاه یک بازی سیاست­زده در جریان است.

چطور؟

در موضوع ورود زنان به ورزشگاه، بانوان ما در جمهوری اسلامی به فعالیت­های ورزشی حتی در سطح بین­المللی می­پردازند و مدال­آوری می­کنند اما قشری از سیاسیون می­گویند ورود زنان به ورزشگاه باید در ورزش فوتبال اتفاق بیافتد، کافی است که در جریان یک مسابقه فوتبال داخلی به ورزشگاه بروید آن وقت ملاحظه می­کنید که الفاظ رکیک و حرکات ناشایست در این زمان ردوبدل می­شود، خب شما تصاویر حضور زنان در ورزشگاه و در جریان مسابقه را در روزنامه­های اصلاح­طلب در حالی که ظاهر زنان با آرایش زننده­ای همراه است می­­بینید، خب حالا به موضوع رجوع کنیم که اگر زنی بخواهد به تماشای فوتبال بنشیند از پای تلویزیون هم می­تواند این کار را انجام بدهد، پس برای چه همان قشر که تصاویر را در روزنامه­هایشان می­آورند می­خواهند که زمینه­های فساد را ایجاد کنند، اصل قضیه بر ای همین است.

اگر بخواهیم مطابق یک جریان­شناسی کلی این حوادث و رویدادها را بازشناسی کنیم، چگونه می­توان به بازی سیاسی که از ابتدای انقلاب تاکنون در حوزه زنان به بهانه­های مختلف در جریان است رسید؟

 ما در مقابل دو جریان واقع شدیم یک جریان این همان جریانی است که شهید بهشتی و مرحوم هاشمی در نامه­ای در اسفندماه 59 خدمت امام عرض کردند، شهید بهشتی به صراحت در آن نامه می­گویند عده­ای در این مملکت هستند که معتقدند سعادت و خوشبختی، آرامش، آسایش و کمال در سایه فقه اسلامی محقق می­شود و گروهی دیگر می­گویند نه این ممکن نیست ما باید مسائل جدیدی را در اسلام وارد کنیم زیرا خداوند و پیامبر اسلام اقتضائات روز را در نظر نگرفته­اند و ما باید آن را انجام دهیم و از یک طرف می­خواهند آزاد باشند، یعنی ضمن آنکه حکومت اسلامی است آزادی­های بی­حدوحصر داشته باشند به این شکل که زنان با هر سر و وضعی در خیابان­ها تا پاسی از شب تردد کنند و اختلاط­های نادرست داشته باشند بدون اینکه هیچ مزاحمتی و تعرضی به آنان نشود این یک بینش است اکنون نیز این جریان در اصلاح­طلبان و اعتدالیون و کارگزاران حاکم است و این تفکر کشور ما و شخصیت زن را دچار مشکل می­کند. طبیعتا کسی مخالف آرایش زنان نیست اما  شرایط آرایش و پوشش در کشور ما مثل آمریکا و اروپا هم نیست در اروپا زن در عرض روز با لباس رسمی به محل کار می­رود و جز در محافل خاصی از پوشش و آرایش نامتعارف استفاده نمی­کند و برخی از زنان خاص تنها دارای آرایش­ها و پوشش­های زننده هستند.

جریان نفوذ فرهنگ غربی دقیقا در کشور ما در یک نگاه کلان به دنبال چیست؟

جریان نفوذی غرب در کشور به دنبال تغییر سبک زندگی است در این تغییر سبک مثلا نگهداری از سگ تبدیل به ارزش می­شود؛ زیرا می­خواهد در ایران فرهنگ منحط  غرب و بازی سیاسی- فرهنگی غربی را در کشور ما اجرا کند در ایان این طرح­ها محکوم به شکست است مثلا همین موضوع نگهداری از سگ از زمان

بررسی موضوعات سیاست­زده حوزه زنان در سال­های اخیر با دیدی انقلابی موضوع گفتگویی متفاوت با دکتر اسدالله بادامچیان عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی است، با او از هر دری سخن گفتیم و پشت پرده شبهاتی که در حوزه زنان مطرح است از قبیل کودک همسری، ازدواج دختر بدون اذن پدر، رفراندوم حجاب و... طی این گفتگوی صمیمانه بازشناسی شد که در این فرصت آن را می­خوانیم:

گفتگو: نفیسه زارعی

اخیرا در حوزه زنان موضوعاتی مطرح می­­شود که این امر را به نظر می­رساند که به نوعی قوانین دینی و اسلامی دست و پای افراد را بسته است و اکنون از طریق قانون­گذاری مدنی می­توان آن را گره­گشایی کرد یکی از این موضوعات مسئله ازدواج دختر بدون اذن پدر است نظرتان در اینباره چیست؟

در گذار جامعه شاه­سالار به جمهوری اسلامی و مردم سالاری دینی ما شاهد تغییر رویکردهای گوناگون به فرخور تغییر در نظام بودیم، موضوع ازدواج دختران بالغ و رشیده در فقه اسلامی با همین قید درج شده است. اصولا بلوغ در دین مبین اسلام سه گونه است، بلوغ عبادی که بین 9 تا 12 سال است و انجام فرائض و تمالیف دینی بر عهده فرد ملکف قرار می گیرد. نوع دیگر بلوغ، بلوغ جنسی است و مبنای آن بر اساس اجاد استعداد ازدواج در فرد است، این بلوغ در جوامع گوناگون بنا به شرایط اقلیمی و اجتماعی و... متغییر و متفاوت است، بلوغ مالی نوع دیگری از بلوغ است که فرد قادر به حفاظت از مال خود است، این مورد برای ایتام در قرآن با عنوان حتی بلغ اشده ذکر شده؛ یعنی زمانی که فرد بتواند مصلحت مالی خود را حفظ کند. برای اینکه ازدواج کند تحت تأثیر احساسات نباشد و همه مسائل زندگی را در نظر بگیرد ولایت پدر برای او درنظر گرفته شده است طبیعتا ولایت پدر در امر ازدواج مهم است اما پدر و مادر نمی­توانند در زمینه ازدواج در صورت رشیده بودن دختر مانع شوند این موارد در فقه اسلامی به خوبی تعیین تکلیف شده است. اکثر کسانی که این مسائل را مطراح می­کنندقصدی جز این ندارند که القا کنند علما، روحانیت و اسلام­گرایان مانع شده­اند این درحالی است که اسلام برای این موارد تدبیری شایسته کرده است. اسلام حساب شده و منظم این قضایا را بیان می­کند.

مسئله کودک همسری بر همین اساس چگونه قابل بررسی خواهد بود؟

مفهوم کودک همسری اصلا به چه معناست؟! اگر زنی استعداد ازدواج را دارد همانطور که در قانون مدنی ما آمده است به دادگاه مراجعه می­کند و بنا به تشخیص دادگاه صالح مشخص می­شود که این فرد می­تواند زندگی خود را اداره کند یا خیر. به چه حقی این افراد این موضوع را مطرح می­کنند، طبیعتا سن در این مسئله مطرح نیست؛ بلکه مسئله مهم استعداد ازدواج است، پشت پرده این قضیه مانند مسئله ورود زنان به ورزشگاه است، اکنون در موضوع ورود زنان به ورزشگاه یک بازی سیاست­زده در جریان است.

چطور؟

در موضوع ورود زنان به ورزشگاه، بانوان ما در جمهوری اسلامی به فعالیت­های ورزشی حتی در سطح بین­المللی می­پردازند و مدال­آوری می­کنند اما قشری از سیاسیون می­گویند ورود زنان به ورزشگاه باید در ورزش فوتبال اتفاق بیافتد، کافی است که در جریان یک مسابقه فوتبال داخلی به ورزشگاه بروید آن وقت ملاحظه می­کنید که الفاظ رکیک و حرکات ناشایست در این زمان ردوبدل می­شود، خب شما تصاویر حضور زنان در ورزشگاه و در جریان مسابقه را در روزنامه­های اصلاح­طلب در حالی که ظاهر زنان با آرایش زننده­ای همراه است می­­بینید، خب حالا به موضوع رجوع کنیم که اگر زنی بخواهد به تماشای فوتبال بنشیند از پای تلویزیون هم می­تواند این کار را انجام بدهد، پس برای چه همان قشر که تصاویر را در روزنامه­هایشان می­آورند می­خواهند که زمینه­های فساد را ایجاد کنند، اصل قضیه بر ای همین است.

اگر بخواهیم مطابق یک جریان­شناسی کلی این حوادث و رویدادها را بازشناسی کنیم، چگونه می­توان به بازی سیاسی که از ابتدای انقلاب تاکنون در حوزه زنان به بهانه­های مختلف در جریان است رسید؟

 ما در مقابل دو جریان واقع شدیم یک جریان این همان جریانی است که شهید بهشتی و مرحوم هاشمی در نامه­ای در اسفندماه 59 خدمت امام عرض کردند، شهید بهشتی به صراحت در آن نامه می­گویند عده­ای در این مملکت هستند که معتقدند سعادت و خوشبختی، آرامش، آسایش و کمال در سایه فقه اسلامی محقق می­شود و گروهی دیگر می­گویند نه این ممکن نیست ما باید مسائل جدیدی را در اسلام وارد کنیم زیرا خداوند و پیامبر اسلام اقتضائات روز را در نظر نگرفته­اند و ما باید آن را انجام دهیم و از یک طرف می­خواهند آزاد باشند، یعنی ضمن آنکه حکومت اسلامی است آزادی­های بی­حدوحصر داشته باشند به این شکل که زنان با هر سر و وضعی در خیابان­ها تا پاسی از شب تردد کنند و اختلاط­های نادرست داشته باشند بدون اینکه هیچ مزاحمتی و تعرضی به آنان نشود این یک بینش است اکنون نیز این جریان در اصلاح­طلبان و اعتدالیون و کارگزاران حاکم است و این تفکر کشور ما و شخصیت زن را دچار مشکل می­کند. طبیعتا کسی مخالف آرایش زنان نیست اما  شرایط آرایش و پوشش در کشور ما مثل آمریکا و اروپا هم نیست در اروپا زن در عرض روز با لباس رسمی به محل کار می­رود و جز در محافل خاصی از پوشش و آرایش نامتعارف استفاده نمی­کند و برخی از زنان خاص تنها دارای آرایش­ها و پوشش­های زننده هستند.

جریان نفوذ فرهنگ غربی دقیقا در کشور ما در یک نگاه کلان به دنبال چیست؟

جریان نفوذی غرب در کشور به دنبال تغییر سبک زندگی است در این تغییر سبک مثلا نگهداری از سگ تبدیل به ارزش می­شود؛ زیرا می­خواهد در ایران فرهنگ منحط  غرب و بازی سیاسی- فرهنگی غربی را در کشور ما اجرا کند در ایان این طرح­ها محکوم به شکست است مثلا همین موضوع نگهداری از سگ از زمان